Citation link: http://dx.doi.org/10.25819/ubsi/10300
Files in This Item:
File Description SizeFormat
Dissertation_Kretzer_Olaf.pdf18.67 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Dokument Type: Doctoral Thesis
metadata.dc.title: Wegbereiter der Astronomie in Volksschulen sowie der Astronomiemethodik in der Mitte des 19. Jahrhunderts
Other Titles: Pioneer of astronomy in elementary schools and the astronomy methodology in the middle of the 19th century
Authors: Kretzer, Olaf 
Institute: Fakultät IV - Naturwissenschaftlich-Technische Fakultät 
Free keywords: Astronomiemethodik, Modelle, Astronomiegeschichte, Himmelskunde, History of science <Astronomy>, Astronomy teaching
Dewey Decimal Classification: 520 Astronomie, Kartografie
GHBS-Clases: VHB
UMB
UMD
Issue Date: 2023
Publish Date: 2023
Abstract: 
Zusammenfassung
Die Astronomie gilt als eine der ältesten und gleichzeitig auch als eine der am schnellsten
wachsenden Wissenschaften überhaupt. Wohl auch wegen dieser Tatsachen ist das
zunehmende öffentliche Interesse an ihr ungebrochen. Aktuelle Entwicklungen in Astronomie
und Raumfahrt wie die Inbetriebnahme des James Webb Teleskops, der Bau des ELT
(Extremely Large Telescope) in Chile oder der Start der ersten Mondrakete nach 50 Jahren
zeigen: wir befinden uns in einem neuen goldenen Zeitalter der Astronomie. Nicht vergessen
werden darf in diesem Zusammenhang auch die Bedeutung der Entwicklungen von Geräten,
Programmen usw. die ihren Weg in die Wirtschaft fanden. Nicht umsonst ist der
Wertschöpfungsanteil von Astronomie und Raumfahrt stark steigend.
Leider spiegelt sich diese eminente Bedeutung der Astronomie und Raumfahrt nur
ungenügend bis gar nicht im Unterricht der Schulen wider. In nur dreien der deutschen
Bundesländer existiert, zumeist aus historischen Gründen, noch ein Astronomieunterricht als
eigenes Fach. In anderen Bundesländern werden die relevanten Themen zumeist in anderen
Fächern behandelt. Die Geschichte der Astronomie in der Schule, und des
Astronomieunterrichtes in Deutschland überhaupt, beginnt in der Forschung zumeist erst nach
1945. Aber bereits davor gab es Diskussionen zum Unterricht der Astronomie im Rahmen
eines Faches oder als Teilgebiet anderer Fächer.
Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist es, zu zeigen, dass bereits 100 Jahre zuvor, zu Beginn des
19. Jahrhunderts, in Deutschland engagierte Pädagogen die Schulastronomie auf ein Niveau
brachten, von dem die Forschung bisher so gut wie nichts wusste. Ein Vertreter dieser
Schullehrer, Johann Simon Schlimbach, seine Werke und sein Wirken soll exemplarisch in
den Mittelpunkt der Untersuchungen gestellt werden. Der Focus seiner Tätigkeit lag im
Bereich der Volksschule – des Schultyps mit der höchsten Schülerzahl in Deutschland. An
Hand der von ihm entwickelten Modelle (seiner „Veranschaulichungsapparate“), seiner Lehr –
und Arbeitsbücher für die Volksschule sowie des von ihm entworfenen und unterrichteten
Kurses zur Astronomie/Himmelskunde, werden die inhaltlich von ihm bearbeiteten
Stoffgebiete analysiert. Gleichzeitig ermöglichten die im Zuge umfangreicher Recherchen
aufgefundenen Dokumente eine Einschätzung seiner didaktisch-methodischen Leitlinien. Dies
wiederum ermöglichte einen direkten Vergleich mit den damals modernsten didaktischen und
methodischen Erkenntnissen. Unter Berücksichtigung der didaktisch- methodischen
Entwicklungen wurden die Möglichkeiten für den Einsatz seiner Modelle, Aufgaben und
Lehrbücher im heutigen Unterricht untersucht. Gleichzeitig wurden aber auch die Methoden
und Wege der Wissensvermittlung von Johann Simon Schlimbach mit denen, die im heutigen
Astronomieunterricht eingesetzt werden, verglichen.
Mit dieser Arbeit wird ein wesentlicher Beitrag zum besseren Verständnis der historischmethodischen
Entwicklung der Astronomie in der Schule geliefert. Gleichzeitig wird damit
auch ein bisher nicht bekanntes Kapitel in der Geschichte des naturwissenschaftlichen
Unterrichtes erforscht und aufgearbeitet. Viele der in der 1. Hälfte des 19. Jahrhunderts
entwickelten und verwendeten Mittel und Methoden werden

Summary
Astronomy is considered one of the oldest and, at the same time, one of the fastest growing
sciences of all. Probably due to this fact, its public interest has remained unbroken. Current
developments in astronomy and space flight such as the implementation of the James Webb
telescope, the establishment of the ELT in Chile as well as the launch of the first rocket sent to
the moon 50 years ago demonstrate that we live in a new golden age of astronomy. In this
sense, the importance of the advancement of tools, programs etc. which made their way into
science must not be forgotten. It is not for nothing that the value-added share of astronomy
and space travel is rising sharply.
Unfortunately, the great importance of astronomy and space flight is barely or not at all
reflected in schools. Astronomy as a school subject can be found, due to mostly historical
reasons, in only three of Germany’s 16 federal states. In the remaining 13 federal states,
relevant topics are in most cases taught within the context of other subjects. The history of
astronomy as it is taught in schools, and also as its own subject, in research usually only
begins after 1945. Discussions about astronomy lessons in the context as a subject or as a
subfield in other subjects have occurred before this time, though.
The paper at hand aims to show that already 100 years ago, at the beginning of the 19th
century, educationalists employed in Germany were able to elevate astronomy taught in
schools to a level of which research had previously known next to nothing. One representative
of these teachers, namely Johann Simon Schlimbach, as well as his works and his impact will
be the focus of the investigation. His work focused on the educational branch of the German
Volksschule. This school type presents the highest numbers of students in Germany. On the
basis of the models he himself developed, his text- and workbooks for Volksschule as well as
the astronomy courses designed and taught by him, the content of the subject matter is
analysed. At the same time the discovered documents, provided by extensive research, made
the assessment of his didactic-methodic guidelines possible. This in turn enabled the direct
comparison of the most modern didactic and methodological findings of the time. Taking into
account the didactic-methodic developments of our time, possibilities for the application of
his teaching models, exercises and textbooks are being investigated. Simultaneously the
methods and ways of the mediation of knowledge as described by Johann Simon Schlimbach
were compared with those used in today's astronomy lessons.
This work is an essential contribution to a better understanding of the historical and
methodological development of astronomy in schools. At the same time, a so far unknown
chapter in the history of science education is being researched and rehabilitated. Many of the
resources and methods developed and used in the 1st half of the 19th century are analysed and
their possible applications in current teaching are examined in a practical way.
DOI: http://dx.doi.org/10.25819/ubsi/10300
URN: urn:nbn:de:hbz:467-24934
URI: https://dspace.ub.uni-siegen.de/handle/ubsi/2493
License: http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
Appears in Collections:Hochschulschriften

This item is protected by original copyright

Show full item record

Page view(s)

122
checked on Mar 28, 2024

Download(s)

142
checked on Mar 28, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons