Citation link: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:hbz:467-4233
Files in This Item:
File Description SizeFormat
reichmann.pdf1.31 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Dokument Type: Doctoral Thesis
metadata.dc.title: Online-Marktforschung gegenüber den Anspruchsgruppen der Unternehmung : Gestaltungsempfehlungen für das Performance Measurement unter besonderer Berücksichtigung der Dienstleistungsbranche
Other Titles: Online market research on the stakeholder groups of businesses : suggestions for the design of performance measurement with a focus on service companies
Authors: Reichmann, Steffen 
Institute: Fachbereich 5, Wirtschaftswissenschaften, Wirtschaftsinformatik und Wirtschaftsrecht 
Free keywords: Online-Marktforschung, Anspruchsgruppen, Performance Measurement, Online Market Research, Online Research, Stakeholder Loyalty, Stakeholder Retention, Performance Measurement
Dewey Decimal Classification: 650 Management
GHBS-Clases: QBJ
Issue Date: 2009
Publish Date: 2009
Abstract: 
Die Marktforschung steht gegenwärtig vor den Herausforderungen der Trends (1.) von der Transaktions- zur Beziehungsökonomie und (2.) hin zum Performance Measurement (insbes. Balanced Scorecard). Daraus leitet sich die Forderung nach einer kontinuierlichen Erhebung von Management-Informationen über zukunftsgerichtete Erfolgsmaßstäbe ab.

Wissenschaft und Praxis beklagen jedoch das Fehlen entsprechender Stakeholder-Informationen, das vorrangig auf der hohen Komplexität der zur Datenerhebung notwendigen Marktforschungsmethodik basiert. Da die Online-Marktforschung hier Vorteile gegenüber konventionellen Methoden besitzt, wird sie auf ihre Eignung zur Erhebung der Stakeholder-Loyalität überprüft. Im Rahmen der Arbeit wird daher ein Instrumentarium zur regelmäßigen Messung der Beziehungsqualität gegenüber den Anspruchsgruppen der Unternehmung entwickelt, das auf Online-Marktforschungsmethoden basiert und einen Ansatz zur Ermittlung der Stakeholder-Loyalität einschließt.

Market Research currently faces several challenges following from the trends (1) from a transaction to a relationship economy, and (2) towards Performance Measurement (particularly the Balanced Scorecard). Out of this, there is deducted the requirement of a continuous measurement of management informationen about future oriented performance measures.

However, scientific and practical researchers claim a lack of adequate stakeholder information, which results primarily from the high complexity of the Market Research methods necessary to collect the data. Since Online Research offers advantages compared to traditional methods, the study verifies its applicability for surveying Stakeholder Loyalty. It develops a methodology for the regular measurement of the relationship quality of the Stakeholder Groups of a business, which is (1) based on Online Research methods and (2) proposes an approach for the performance of Stakeholder Loyalty.
URN: urn:nbn:de:hbz:467-4233
URI: https://dspace.ub.uni-siegen.de/handle/ubsi/423
License: https://dspace.ub.uni-siegen.de/static/license.txt
Appears in Collections:Hochschulschriften

This item is protected by original copyright

Show full item record

Page view(s)

710
checked on Nov 25, 2024

Download(s)

1,631
checked on Nov 25, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.