Nesterenko, IrynaIrynaNesterenko2025-12-022025-12-022025https://dspace.ub.uni-siegen.de/handle/ubsi/7240This dissertation project conducts a theoretically guided empirical analysis of how domestic societal factors – such as economic group interests and voter preferences – shape governmental positions on gas pipelines. It examines three major gas pipeline projects from the past 20 years - Nabucco, Nord Stream, and Nord Stream 2 – where EU member states displayed diverging preferences. The central research question is: Why do the governments of Poland, Germany, and France hold differing positions on gas pipelines? Applying the societal approach to governmental preference formation, which is rooted in domestic politics theories, this study argues that these differences stem from variations in the cost-benefit calculations of domestic business groups (material interests) and/or value-based, path-dependent expectations of voters (societal ideas) within each country. Additionally, it explores the conditions under which these societal forces prevail and shape governmental preferences. Since the Treaty of Lisbon (2007) and the introduction of Article 194 (Energy Chapter), energy policy has been a shared competency between the EU and its member states. While the EU regulates gas and electricity markets, renewable energy, and sustainability, individual states retain control over their energy mix and relations with non-EU suppliers. Consequently, national governments play a crucial role in pipeline politics, yet this dimension is often overlooked in academic research. Existing studies tend to focus on the economic aspect of supply and demand and geopolitical and security aspects of gas infrastructure, leaving domestic societal factors and governmental preferences underexplored. By analyzing these factors through within-case and cross-case comparisons, this study provides new insights into how domestic preferences in energy politics are formed. It demonstrates the critical role of societal factors in determining the success or failure of energy projects. Additionally, it highlights how historical trajectories and the interplay of economic considerations shape governmental decisions.Dieses Dissertationsprojekt führt eine theoretisch fundierte empirische Analyse durch, wie innerstaatliche gesellschaftliche Faktoren – etwa wirtschaftliche Gruppeninteressen und Wählerpräferenzen – die Positionen von Regierungen zu Gaspipelines beeinflussen. Es werden drei bedeutende Pipelineprojekte der vergangenen 20 Jahre – Nabucco, Nord Stream und Nord Stream 2 – untersucht, bei denen EU-Mitgliedstaaten unterschiedliche Präferenzen gezeigt haben. Die zentrale Forschungsfrage lautet: Warum vertreten die Regierungen Polens, Deutschlands und Frankreichs unterschiedliche Positionen zu Gaspipelines? Aufbauend auf dem gesellschaftlichen Ansatz der Regierungspräferenzbildung, der in Theorien der Innenpolitik verankert ist, argumentiert diese Studie, dass diese Unterschiede aus Variationen in den Kosten-Nutzen-Kalkulationen inländischer Wirtschaftsgruppen (materielle Interessen) und/oder wertbasierten, pfadabhängigen Erwartungen der Wählerschaft (gesellschaftliche Ideen) in den einzelnen Ländern resultieren. Darüber hinaus untersucht sie die Bedingungen, unter denen diese gesellschaftlichen Kräfte dominieren und die Präferenzen der Regierung prägen. Seit dem Vertrag von Lissabon (2007) und der Einführung des Artikels 194 (Energiekapitel) liegt die Energiepolitik in geteilter Zuständigkeit zwischen der EU und ihren Mitgliedstaaten. Während die EU Gas- und Elektrizitätsmärkte, erneuerbare Energien und Nachhaltigkeit reguliert, behalten die Mitgliedstaaten die Kontrolle über ihren Energiemix und über die Beziehungen zu Nicht-EU-Lieferanten. Folglich spielen nationale Regierungen eine entscheidende Rolle in der Pipelinepolitik, doch diese Dimension wird in der wissenschaftlichen Forschung häufig übersehen. Bestehende Studien konzentrieren sich meist auf den ökonomischen Aspekt von Angebot und Nachfrage sowie auf geopolitische und sicherheitspolitische Fragen der Gasinfrastruktur und unterbeleuchten dabei innerstaatliche gesellschaftliche Faktoren und Regierungspräferenzen. Durch die Analyse dieser Faktoren in Fallstudien sowie den Vergleich zwischen den Fällen liefert diese Studie neue Erkenntnisse darüber, wie innenpolitische Präferenzen in der Energiepolitik entstehen. Sie zeigt die zentrale Bedeutung gesellschaftlicher Faktoren für das Erfolg oder Scheitern von Energieprojekten auf. Zudem verdeutlicht sie, wie historische Entwicklungspfade und das Zusammenspiel wirtschaftlicher Erwägungen die Entscheidungen von Regierungen prägen.enAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/320 Political scienceEnergiepolitikEnergy policyEUDomestic PoliticsSocietal ApproachGaspipelinesGas pipelinesInnenpolitikGesellschaftlicher AnsatzDomestic Politics of Gas Pipelines in Europe. A Comparative Analysis of the Nabucco, Nord Stream, and Nord Stream 2Innenpolitik der Gaspipelines in Europa. Eine vergleichende Analyse von Nabucco, Nord Stream und Nord Stream 2Doctoral ThesisRobert Kaiserurn:nbn:de:hbz:467-72400