Berkholz, JennyJennyBerkholz2025-10-292025-10-292025https://dspace.ub.uni-siegen.de/handle/ubsi/7208With digitization, consumer practices have changed significantly. Consumers no longer need to enter stores physically, but this has also shifted how they express their consumption preferences and, thus, their social status. Individuals can express their lifestyle choices more prominently on social networks than ever. The digital goods we consume also represent a form of lifestyle expression and transfer meanings. These goods no longer need a tangible form; instead, they can take hybrid forms and be experienced physically in different ways. Therefore, this thesis will investigate the role of consumers’ agency in technological transformations and how they negotiate the constitution of social norms and practices. It examines various phenomena to explore how this negotiation process unfolds and its implications for the potential democratization of consumption through technology. Through the following four studies, I aim to critically reflect on democratization, social distinction, and the formation of practices and social norms of digital consumption and lifestyles: 1) Breaching the Social Order: An innovative card game method is introduced to explore breaches in digital privacy norms. This method provides insights into negotiating digital privacy “common sense” and the constitution of social order. 2) Digital Ownership beyond the Sharing Economy: This study investigates how consumers perceive digitally shared physical goods without “possessing” them. This phenomenon redefines the boundaries of sharing and challenges the concept of social distinction. 3) Digital Mediated Practices: This study presents the practice of digitally mediated wine tasting, which combines established and emerging consumption practices and raises questions about democratization and the senses. 4) Designing for Taste as a Social Practice: Using the case of a click-dummy taste app, this study explores how food consumption and taste are conceptualized as social practices within the field of digital consumption. Through these studies, I identify various practice elements that underlie the reproductive, transformative, and emergent dimensions of Digital Consumer Practices. Therefore, this work contributes to the heterogeneous research field and bridges the discourses of Consumer Culture Studies, Verbraucherinformatik as a discipline within Human-Computer Interaction (HCI), and Practice Theory.Mit der Digitalisierung haben sich Konsumpraktiken grundlegend verändert. Konsumierende müssen physische Geschäfte nicht mehr betreten, was zugleich die Art und Weise verändert hat, wie sie ihre Konsumpräferenzen und damit ihren sozialen Status ausdrücken. Individuen können ihre Lebensstilentscheidungen auf sozialen Netzwerken sichtbarer darstellen als je zuvor. Auch die digitalen Güter, die wir konsumieren, fungieren als Ausdrucksformen des Lebensstils und tragen Bedeutung. Diese Güter müssen keine materielle Form mehr besitzen; vielmehr können sie hybride Formen annehmen und auf unterschiedliche Weise körperlich erfahrbar werden. Vor diesem Hintergrund untersucht diese Dissertation die Rolle der Agency von Konsumierenden in technologischen Transformationsprozessen sowie deren Aushandlung der Konstitution sozialer Normen und Praktiken. Sie analysiert verschiedene Phänomene, um zu verstehen, wie dieser Aushandlungsprozess verläuft und welche Implikationen er für die potenzielle Demokratisierung des Konsums durch Technologie hat. Anhand von vier Studien reflektiert die Arbeit kritisch die Zusammenhänge zwischen Demokratisierung, sozialer Distinktion sowie der Entstehung von Praktiken und sozialen Normen des digitalen Konsums und digitaler Lebensstile: 1) Breaching the Social Order: Eine innovative Kartenspielmethode wird vorgestellt, um Normverstöße in digitalen Privatsphärenormen zu erforschen. Diese Methode ermöglicht Einblicke in die Aushandlung des digitalen „gesunden Menschenverstands“ zu Privatsphäre und die Konstitution sozialer Ordnung. 2) Digital Ownership beyond the Sharing Economy: Diese Studie untersucht, wie Konsumierende geteilte physische Güter digital wahrnehmen, ohne sie zu „besitzen“. Das Phänomen verschiebt die Grenzen des Teilens und stellt das Konzept sozialer Distinktion infrage. 3) Digital Mediated Practices: Diese Studie analysiert das Beispiel digital vermittelter Weinverkostungen, bei denen etablierte und neue Konsumpraktiken zusammenkommen, und wirft Fragen nach der Demokratisierung und der sinnlichen Erfahrung auf. 4) Designing for Taste as a Social Practice: Am Beispiel eines Click-Dummy-Prototyps einer Geschmacks-App wird untersucht, wie Nahrungsmittelkonsum und Geschmack als soziale Praktiken im digitalen Konsumfeld konzeptualisiert werden. Über diese Studien hinweg werden zentrale Elemente von Praktiken identifiziert, die den reproduktiven, transformativen und emergenten Dimensionen digitaler Konsumpraktiken zugrunde liegen. Damit leistet die Arbeit einen Beitrag zu einem heterogenen Forschungsfeld und schlägt eine Brücke zwischen den Diskursen der Consumer Culture Studies, der Verbraucherinformatik (als Teildisziplin der Human-Computer Interaction, HCI) und der Praxistheorie.enAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/330 WirtschaftKonsumpraktikenVerbraucherinformatikSoziale NormenHuman-Computer InteractionComputer-Supported Cooperative WorkSocial ComputingConsumer Practices in Transition: Negotiating Social Norms and the Democratization of Digital ConsumptionKonsumpraktiken im Wandel: Aushandlung sozialer Normen und die Demokratisierung des digitalen KonsumsDoctoral ThesisStevens, Gunnarurn:nbn:de:hbz:467-72082