Zitierlink: http://dx.doi.org/10.25819/ubsi/10129
Dateien zu dieser Ressource:
Datei Beschreibung GrößeFormat
Guenther_Preposition_stranding.pdf598.22 kBAdobe PDFMiniaturbild
Öffnen/Anzeigen
Dokumentart: Article
Titel: Preposition stranding vs. pied-piping - the role of cognitive complexity in grammatical variation
AutorInn(en): Günther, Christine 
Institut: Seminar für Anglistik 
Schlagwörter: Grammatical variation, Complexity, Preposition stranding, Discontinuous constituents
DDC-Sachgruppe: 420 Englisch
GHBS-Notation: DGG
Erscheinungsjahr: 2021
Publikationsjahr: 2022
Auch erschienen: Languages ; Vol. 6 (2021), Iss. 2, 89. - https://doi.org/10.3390/languages6020089
Zusammenfassung: 
Grammatical variation has often been said to be determined by cognitive complexity. Whenever they have the choice between two variants, speakers will use that form that is associated with less processing effort on the hearer’s side. The majority of studies putting forth this or similar analyses of grammatical variation are based on corpus data. Analyzing preposition stranding vs. pied-piping in English, this paper sets out to put the processing-based hypotheses to the test. It focuses on discontinuous prepositional phrases as opposed to their continuous counterparts in an online and an offline experiment. While pied-piping, the variant with a continuous PP, facilitates reading at the wh-element in restrictive relative clauses, a stranded preposition facilitates reading at the right boundary of the relative clause. Stranding is the preferred option in the same contexts. The heterogenous results underline the need for research on grammatical variation from various perspectives.
Beschreibung: 
Finanziert aus dem Open-Access-Publikationsfonds der Universität Siegen für Zeitschriftenartikel
DOI: http://dx.doi.org/10.25819/ubsi/10129
URN: urn:nbn:de:hbz:467-22186
URI: https://dspace.ub.uni-siegen.de/handle/ubsi/2218
Enthalten in den Sammlungen:Geförderte Open-Access-Publikationen

Diese Ressource ist urheberrechtlich geschützt.

Zur Langanzeige

Seitenansichten

166
checked on 25.04.2024

Download(s)

122
checked on 25.04.2024

Google ScholarTM

Prüfe

Prüfe


Alle Ressourcen in diesem Repository sind urheberrechtlich geschützt, soweit nicht anderweitig angezeigt.