Citation link:
http://dx.doi.org/10.25819/ubsi/10515
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Heesch_Developing_educational_spaces_for_new_communities_of_practices.pdf | 1.6 MB | Adobe PDF | View/Open |
Dokument Type: | Book | metadata.dc.title: | Developing educational spaces for new communities of practices: Ghanaian highlife at a German university | Authors: | Heesch, Florian | Institute: | DFG-Sonderforschungsbereich 1472 "Transformationen des Populären" | Free keywords: | Educational spaces, Higher education, Highlife from Ghana, Musical education, Notation, Bildungsräume, Hochschulbildung, Highlife aus Ghana, Musikalische Bildung, Notation | Dewey Decimal Classification: | 780 Musik | GHBS-Clases: | KJX | Issue Date: | 2024 | Publish Date: | 2024 | Series/Report no.: | Transformationen des Populären. Working Paper Series des SFB 1472 | Abstract: | This paper reflects on a pedagogical intervention with Ghanaian students who taught highlife music at a German university as part of a workshop. The reflection is based on empirical data from participant observation, conversations with the participants and reflection reports from the German students at the end of the workshop seminar. From the perspective of the German students, cultural differences were observed with regard to group learning, memorising music and orientation towards structures. The repeated references to the absence of sheet music reveal the continuing dominance of notation in music education in Germany. The article discusses the concept of shared educational spaces for decolonial approaches to learning popular music and for critical reflection on high/low differences. In diesem Beitrag wird eine pädagogische Intervention mit ghanaischen Studierenden reflektiert, die Highlife-Musik an einer deutschen Universität unterrichteten. Die Reflexion basiert auf empirischen Daten aus teilnehmenden Beobachtungen, Gesprächen mit den Teilnehmenden und Reflexionsberichten der deutschen Studierenden am Ende des Workshop-Seminars. Aus der Sicht der deutschen Studierenden wurden kulturelle Differenzen in Bezug auf das Lernen in der Gruppe, auf das Memorieren von Musik und auf die Orientierung an Strukturen beobachtet. Anhand der gehäuften Bezugnahmen auf die Abwesenheit von Noten wird die anhaltende Dominanz der Notation in der Musikbildung in Deutschland sichtbar. Der Beitrag diskutiert das Konzept gemeinsamer Bildungsräume für dekoloniale Ansätze zum Erlernen populärer Musik und zur kritischen Reflexion von high/low-Differenzen. |
DOI: | http://dx.doi.org/10.25819/ubsi/10515 | URN: | urn:nbn:de:hbz:467-27281 | URI: | https://dspace.ub.uni-siegen.de/handle/ubsi/2728 | License: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
Appears in Collections: | Publikationen aus der Universität Siegen |
This item is protected by original copyright |
Page view(s)
266
checked on Nov 23, 2024
Download(s)
52
checked on Nov 23, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License