Citation link: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:hbz:467-13272
Files in This Item:
File Description SizeFormat
Dissertation_Barbara_Schaefer.pdf4.82 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Dokument Type: Doctoral Thesis
metadata.dc.title: Fächerübergreifender naturwissenschaftlicher Anfangsunterricht mit Naturparken : eine Delphi-Studie zur Bestimmung geeigneter Inhalte und organisatorischer Rahmenbedingungen
Other Titles: Interdisciplinary science instruction in the fifth and sixth grade in cooperation with nature parks : a Delphi-Study to discover appropriate content and organizational framework
Authors: Schäfer, Barbara 
Institute: Fakultät IV - Naturwissenschaftlich-Technische Fakultät 
Free keywords: Naturbezug, Science instruction, Delphi-Study, Nature park, Interdisciplinary instruction
Dewey Decimal Classification: 370 Erziehung, Schul- und Bildungswesen
GHBS-Clases: HZYZ
IBUU
SZH
Issue Date: 2017
Publish Date: 2018
Abstract: 
Naturparke sollen den Schutz und die gleichzeitige nachhaltige Nutzung von Landschaften verbinden. Zu ihren Aufgaben gehört auch Umweltbildung. Schon heute existieren dazu Kooperationen zwischen Schulen und Naturparken. Die dabei entwickelten schulbezogenen Bildungsangebote sind vor allem auf den Bereich der Primarstufe sowie auf biologische, geologische und geschichtliche Inhalte fokussiert. Im Rahmen dieser Arbeit wird untersucht, welche Themen und Inhalte sich für den anschließenden fächerübergreifenden naturwissenschaftlichen Anfangsunterricht der fünften und sechsten Jahrgangsstufe in Kooperation mit Naturparken eignen könnten.
Dazu wurde eine zweistufige Delphi-Studie durchgeführt, bei der Experten aus den Bereichen Fachdidaktik, Schule und Naturpark befragt wurden. Der Schwerpunkt wurde im Verlaufe der Untersuchung auf Themenfelder aus dem Bereich Mensch-Natur-Wirtschaft gelegt. Es zeigte sich, dass von den Experten insbesondere die Themenfelder "Mensch und Landschaft", "Nachhaltigkeit, Umwelt- und Naturschutz" sowie "Landwirtschaft" als geeignet für den fächerübergreifenden naturwissenschaftlichen Anfangsunterricht in Naturparken eingeschätzt werden. Zudem konnte bei der Auswertung ein deutliches gruppenspezifisches Antwortverhalten festgestellt werden.

It is the function of (so-called) nature parks to connect both the protection and the sustainable use of landscapes and to offer environmental education. Cooperations between schools and nature parks already exist, but the developed educational programmes focus mainly on primary schools and biological, geological and historical contents. In this thesis it is investigated which topics and contents could be suitable for the following interdisciplinary scientific education in the fifth and sixth grade in cooperation with nature parks.
For this purpose, a two-stage Delphi-Study was carried out in which experts of didactics, school and nature parks were questioned about their ideas on this topic. During the investigation, special emphasis was laid on topics related to the area of human-nature-economy. It became apparent that especially the topics "humans and landscape", "sustainability, nature conservation and environmental protection" as well as "agriculture" were rated as suitable for scientific education in nature parks by the experts of out-of-school education. Additionally, a significant group-specific response behaviour could be identified.
URN: urn:nbn:de:hbz:467-13272
URI: https://dspace.ub.uni-siegen.de/handle/ubsi/1327
License: https://dspace.ub.uni-siegen.de/static/license.txt
Appears in Collections:Hochschulschriften

This item is protected by original copyright

Show full item record

Page view(s)

1,240
checked on Nov 13, 2024

Download(s)

1,659
checked on Nov 13, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.