Citation link: 10.14361/9783839461372
Files in This Item:
File Description SizeFormat
Dissertation_Och_Anastasia-Patricia.pdf11.61 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Dokument Type: Doctoral Thesis
metadata.dc.title: Influencing nach Geschlecht
Title addition: genderspezifische Fan-Ansprache auf YouTube
Other Titles: Influencing by gender : genderspecific fan address on YouTube
Authors: Och, Anastasia-Patricia 
Institute: Fakultät I Philosophische Fakultät 
Free keywords: Social Media, Gender, Parainteraktion, Multimodalität, Social Media, Gender, Parainteraction, Multimodality
Dewey Decimal Classification: 302.23 Medien (Kommunikationsmittel), Medienwissenschaft
Issue Date: 2024
Publish Date: 2024
Source: transcript : Bielefeld, 2024. - ISBN 978-3-8376-6137-8. - https://doi.org/10.14361/9783839461372
Abstract: 
Influencer*innen in den sozialen Medien sprechen ihre Fans auf persönlicher Ebene an, denn nur so sind ihre Produktempfehlungen glaubwürdig. Doch inwiefern thematisieren sie dabei auch das Gender ihrer Follower*innen? Anastasia-Patricia Och liefert Einblicke in die multimodale Gestaltung von YouTube-Videos erfolgreicher Influencer*innen und in die Mediennutzung Jugendlicher, die sowohl während als auch nach der Rezeption gegenderte Praktiken umfasst. Im Fokus ihrer parainteraktiven und genderbezogenen Analyse stehen Beauty-Videos und FIFA-Let's-Plays. Außerdem kommen Jugendliche zu ihren Erfahrungen mit diesen Formaten und ihrem eigenen Umgang mit YouTube zu Wort.

Influencers on social media address their fans on a personal level, as this is the key to making their product recommendations credible. But to what extent do they address their followers' gender? Anastasia-Patricia Och provides insights into the multimodal design of YouTube videos produced by successful influencers and into young people's media usage, which includes gendered practices both during and after reception. Her parainteractive and genderspecific analyses focus on beauty videos and FIFA Let's Plays. Additionally, teenagers discuss their experiences with these formats and their own use of YouTube.
Description: 
GHBS-Notationen: KNZZ - OGX - CCG
DOI: 10.14361/9783839461372
http://dx.doi.org/10.25819/ubsi/10545
URN: urn:nbn:de:hbz:467-27448
URI: https://dspace.ub.uni-siegen.de/handle/ubsi/2744
License: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Appears in Collections:Hochschulschriften

This item is protected by original copyright

Show full item record

Page view(s)

290
checked on Dec 26, 2024

Download(s)

122
checked on Dec 26, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons